Tjardus van Citters studeerde Economie (Rijksuniversiteit Groningen) en Communicatiewetenschap (Universiteit van Amsterdam). In 2004 richtte Van Citters ‘Message Across’ op; een onderneming die zich richt op het managen van de strategie, marketing en de communicatie van haar cliënten. Van Citters fungeert sindsdien in de hoedanigheid van zowel interim-manager als consultant.
Daarvoor vervulde hij leidende rollen in dit vakgebied bij ING, Nuon en het Wereld Natuur Fonds. In circa 30 jaar is Tjardus uitgegroeid tot een ervaren speler op het gebied van reputaties, merken, sponsoring, public affairs (de ‘lobby’; belangenbehartiging) en media.
Van Citters begeleidt bestuurders in bedrijven en in het publieke domein. Hij vormt hun klankbord en heeft een uniek programma voor hun personal branding en de laatste loopbaanstap.
Van Citters was van 2015 tot 2021 associate senior advisor bij Roland Berger; met strategy consultants in 34 landen. Eerder had hij zeven jaar lang een vergelijkbare rol bij MSL (onderdeel Publicis). Van Citters maakte deel uit van het managementteam van de Regio Bank, MN (a.i., beheer van pensioenvermogen ter hoogte van € 130 miljard) en Van Ede & Partners.
Hiernaast bekleedt Van Citters verschillende nevenfuncties. Zo is hij lid van de Raad van Advies van ULC-Energy en bestuurder van verschillende stichtingen waarin kunst en klassieke muziek worden ondersteund. In 2017 publiceerde hij zelf zijn eerste boek: ‘Uit zicht op zee’ waarin hij taalgevoel en vakkennis bundelt en de lezer aanzet tot introspectie. Op dit moment wordt parallel gewerkt aan drie nieuwe boeken.